OpenGL

OpenGL jest otwartym, bardzo elastycznym interfejsem API grafiki 3D, opracowanym przez SGI (Silicon Graphics). Programiści 3D chwalą OpenGL za łatwość programowania i elastyczność mechanizmów rozszerzeń. Owe mechanizmy pozwalają twórcom sprzętu graficznego 3D stosować specjalne procedury i funkcje, które nie są zaimplementowane w standardowej wersji API. W przeciwieństwie do Direct3D OpenGL był od początku projektowany z myślą o sprzętowej akceleracji grafiki 3D. Wiele gier obecnych na rynku intensywnie korzysta z OpenGL, a wśród nich prym wiodą gry pod szyldem firmy id Software oraz oparte na jej licencji. Gry, które obsługują OpenGL to przede wszystkim Quake II, Quake III: Arena, Sin, Half-Life oraz kilka innych. OpenGL znajduje również szerokie zastosowanie w aplikacjach modelowania 3D oraz typu CAD. OpenGL nie został tak szeroko rozpowszechniony wśród programistów gier jak Direct3D. Jednak gry korzystające z tego interfejsu zdobyły taką popularność, że większość producentów chipów 3D wyposaża swoje produkty w pełni funkcjonalne OpenGL ICD (ang. Installable Client Driver – Instalowany program obsługi klienta). Programy obsługi OpenGL występują pod dwoma postaciami: mini (MCD – Mini- Client Driver) oraz ICD, który jest w pełni funkcjonalnym programem obsługi obsługującym pełny mechanizm rozszerzeń OpenGL. Oczywiście jest też o wiele bardziej złożony niż MCD. Prawdę mówiąc rozwiązanie MCD jest ograniczone na tyle, że Microsoft zrezygnował z jego obsługi w systemach Windows, co wymusiło na firmach produkujących karty graficzne opracowanie własnych rozwiązań ICD.

 

Cześć, mam na imię Maksymilian i od wielu lat jestem fanem wszystkiego, co techniczne. Stąd też decyzja o założeniu tego bloga. Mam nadzieję, że treści, które tu publikuję przypadną Ci do gustu, i że zostaniesz tu na dłużej 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *